Lekcje zawodoznawcze w Warszawie dla technika ekonomisty
Ekonomiści z klasy 2EG, 1EH kształcący się w naszej szkole, w ramach poznawania najważniejszych instytucji finansowych i ubezpieczeniowych odwiedzili Centrum Pieniądza NBP w Warszawie, Giełdę Papierów Wartościowych, siedzibę Sejmu i Senatu oraz Centralę ZUS. Dopełnieniem edukacyjnego charakteru wyjazdu ekonomistów były wizyty w Centrum Kopernika i Planetarium, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Muzeum Narodowym.
Centrum Pieniądza NBP w Warszawie to miejsce łączące centrum edukacyjne z muzeum, w którym poznaje się historię środków płatności, zasady ekonomii czy funkcjonowania giełdy oraz bankowości. Wszystko zaprezentowane jest w sposób bardzo przystępny z wykorzystaniem multimediów, gier i zabaw. W 16 salach zgromadzono ponad 10 tysięcy różnych eksponatów! Uczniowie zobaczyli, m.in. monety z różnorodnych epok,wsali numizmatyki mieli okazję poznać kilkaset kolekcjonerskich monet, atakże przyrządy służące do ich oglądania i sprawdzania ich autentyczności, a co za tym idzie wartości. Poznaliśmytajniki sztuki projektowania, a także usłyszeliśmy, w jaki sposób rodzą się pomysły na kolejny projekt. Zobaczyliśmy wiele monet i banknotów kolekcjonerskich, które zostały stworzone specjalnie na jakąś wyjątkową okazję. W Laboratorium autentyczności nauczyliśmy się rozpoznawać falsyfikatyoraz spróbowaliśmy sił w podniesieniu 12-kilogramowej sztabki złota!Na kolejnym piętrze zobaczyliśmy, jak wygląda bankomat “od środka”, dowiedzieliśmy się, jak produkowane są karty płatniczei jakie są nowoczesne metody płatności bezdotykowej. NBP w Warszawie pożegnaliśmy skąpani w deszczu złotych monet spadających na nas z wysoka oraz „złotą kartą” w ręku, otrzymaną w prezencie od NBP. Niezapomniane wrażenie.
Giełda Papierów Wartościowych (GPW) to miejsce, które powinien znać każdy, kto zamierza inwestować w akcje, obligacje lub inne instrumenty finansowe. Dla ekonomistów znajomość giełdy, zasady jej funkcjonowania tomusthavez zakresu ekonomii. Zostaliśmy oprowadzeni po budynku GPW zaznajamiając się między innymi z symboliką: budynku, poszczególnych elementów wnętrza oraz wystrojem. Dowiedzieliśmy się co symbolizuje BYK a co Niedźwiedź, dlaczego budynek jest przeszklony, czym jest parkiet, dlaczegoschody przypominają znak dolara…Obejrzeliśmy film edukacyjny o giełdzie i napisaliśmy nawet kartkówkę z nowopozyskanej wiedzy. Oczywiście, zaliczyliśmy ją na 5!Zagadką dla czytającego nasz artykuł niech pozostanie odpowiedź na pytanie, dlaczego w holu budynku GPW stoi byk, a nie ma niedźwiedzia?
Gmach Sejmu i Senatu – już na wstępie wizyty poczuliśmy niezwykłą specyfikę miejsca oraz odczuliśmy na własnej skórze istniejące w nim procedury bezpieczeństwa. Pani przewodnik oprowadziła nas po gmachu siedziby Parlamentu, ciekawie opowiadając o ewolucji roli i funkcji Sejmu i Senatu w systemie krajowej i europejskiej polityki. Mieliśmy okazję zasiąść w ławach Sali Posiedzeń parlamentarzystów. W Hallu Głównym, zapoznaliśmy się z tablicą upamiętniającą posłów II Rzeczpospolitej poległych w czasie II wojny światowej oraz tablicą upamiętniającą ofiary Katastrofy Smoleńskiej. Na zakończenie uczniowie otrzymali upominki przygotowane przez Wszechnicę Sejmową.
Centrum Kopernika – tutaj przywitał nas najbardziej zaawansowany robot humanoidalny na świecie! Ma twarz Mikołaja Kopernika. Jest wysoki (190 cm) i waży 100 kg, choć na to nie wygląda. Dzięki sztucznej inteligencji potrafi porozmawiać o wszystkim i radzi sobie z najtrudniejszymi pytaniami. Rozmowa ze sztuczną inteligencją „oko w oko” była wyjątkowo emocjonująca. Zwiedziliśmy wystawy stałe tworzące strefę eksperymentowania z blisko 200 eksponatami, wystawą czasową. W Planetarium czekał na nas seans przygotowany z okazji obchodów 550. urodzin Kopernika. Pokaz nieba i rekonstrukcja modelu Ptolemeusza oraz prezentacja rewolucyjnego modelu zaproponowanego przez Kopernika pozwoliła nam dogłębniej zrozumieć, na czym polegała rewolucja Kopernikowska i jak wiele nauka zawdzięcza naszemu rodakowi z Torunia.
Muzeum Powstania Warszawskiego – ten przystanek na naszej edukacyjnej trasie mieści się w dawnej elektrowni tramwajowej, zabytku architektury przemysłowej z początku XX w. W niepowtarzalny sposób zaprojektowana ekspozycja muzealna oddziałuje obrazem, światłem i dźwiękiem, przybliżając powstańczą rzeczywistość. Głównymi elementami wystawy są zdjęcia w wielkich formatach, monitory i komputery. Wytyczona trasa przedstawia chronologię wydarzeń i prowadzi przez poszczególne sale tematyczne. Na parterze przedstawiono czas okupacji i sam wybuch Powstania – godzinę „W”. W oddzielnym pomieszczeniu eksponowane są maszyny drukarskie z lat czterdziestych. Na antresoli zaprezentowano walki w sierpniu i życie codzienne w powstańczej Warszawie. W kinie Palladium wyświetlanesątrzypowstańczekronikifilmoweBiuraInformacjiiPropagandy AK, pokazywane w czasie Powstania. Na trasie zwiedzania jest kanał, którym przechodziliśmy do dalszej części ekspozycji. Odpowiednia scenografia, efekty wizualne i dźwiękowe pozwoliły nam poczuć grozę powstania. Na piętrze ekspozycja pokazuje upadek Powstania. Centralnym punktem drugiej części ekspozycji jest replika samolotu Liberator B-24J w skali 1:1.
Nasza edukacyjna wyprawa nie mogła się obyć bez wizyty w Muzeum Narodowym. Wybraliśmy opcję zwiedzania na jedną godzinę. Pozwoliło nam to jedynie na dotarcie do tych najsłynniejszych obrazów jak: Jan Matejko: 'Bitwa pod Grunwaldem’. Rok 1878, Aleksander Gierymski: 'Żydówka z pomarańczami’. Lata: 1880-81, Józef Mehoffer: 'Dziwny ogród’. Lata 1902-03, Sandro Botticelli, 'Madonna z Dzieciątkiem, św. Janem Chrzcicielem i Aniołem’. Większość z nas z pewnością powróci do tego wyjątkowego miejsca, aby dokończyć rozpoczętą przygodę ze zgromadzonymi przez MN zbiorami. W Muzeum Narodowym w Warszawie znajduje się około 830 tysięcy dzieł sztuki polskiej i światowej. Przysłowiową wisienką na torcie była nasza wizyta w Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ZUS w Warszawie. W imieniu Pani Prezes ZUS otrzymaliśmy specjalne zaproszenie do zwiedzenia Centrali ZUS, wspólnego poczęstunku i rozmów z Dyrektorami Oddziałów ZUS na temat różnorodnych form edukacji i rozwoju kompetencji, które oferuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Czuliśmy się wyróżnieni mogąc przekonać się na własne oczy jak wygląda w rzeczywistości serwerownia Centrali ZUS, jak działa system informatyczny i na czym polegają zabezpieczenia systemu. Pozostajemy pod wrażeniem jak bardzo nowoczesny jest ten system, który zarządza naszymi danymi, oferujący również inne usługi elektroniczne poprzez platformę PUE. Na zakończenie spotkania każdy z nas otrzymał spersonalizowane upominki. Organizatorem spotkania była Pani Małgorzata Nowak-Lis – DoradcaCzłonka Zarządu ZUS ds.ITZakład Ubezpieczeń SpołecznychCentrala. Zaproszonymi gośćmi spotkania byli: Włodzimierz Owczarczyk, wiceprezes ZUS, MarcinKymona- Dyrektor I Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie, Beata Pawlińska-Wiak – Dyrektor Oddziału ZUS w Tomaszowie Mazowieckim. Jesteśmy wdzięczni za zaproszenie naszych uczniów, Dyrekcji oraz nauczycieli na to spotkanie. Dziękujemy za tak miłe przyjęcie, za okazane zaangażowanie na rzecz edukacji młodzieży Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini. Zapraszamy do galerii zdjęć z edukacyjnego wyjazdu do Warszawy 😊