
Uczniowie w roli ekspertów – warsztaty „Cyberbezpieczne Finanse”
Jak skutecznie chronić swoje pieniądze w sieci? Jak rozpoznać oszustwo internetowe? Odpowiedzi na te pytania poznali uczniowie klas drugich podczas wyjątkowych warsztatów „Cyberbezpieczne Finanse”, które przygotowali i przeprowadzili ich rówieśnicy z drużyny konkursowej „Złote Szkoły NBP”.
Przygotowanie i innowacyjna metoda
Warsztaty zostały oparte na metodzie odwróconej lekcji – przed spotkaniem każdy uczestnik otrzymał materiały edukacyjne Narodowego Banku Polskiego (NBP), by lepiej przygotować się do zajęć. Dzięki temu uczniowie mogli od razu przejść do pracy zespołowej i analizy realnych zagrożeń.
Studium przypadku – teoria w praktyce
Każda grupa otrzymała do rozwiązania konkretne, zróżnicowane przypadki cyberoszustw, m.in.:
Deepfake nauczyciela – fałszywe nagranie zachęcające do logowania na fikcyjnej stronie.
SIM-swapping – przejęcie numeru telefonu i jego konsekwencje finansowe.
Fałszywe płatności kodem QR – oszustwa związane z nieautoryzowanymi transakcjami.
Phishing – wyłudzanie danych metodą fałszywych wiadomości.

Efekty pracy – Dekalog Cyberbezpieczeństwa
Na zakończenie uczestnicy opracowali „Dekalog Bezpiecznego Zachowania w Sieci” – zestaw kluczowych zasad pomagających unikać zagrożeń. Dodatkowo, na kolejnej lekcji sprawdzili swoją wiedzę w quizie z 26 pytaniami, który wykazał, że największe trudności sprawiały zagadnienia dotyczące spoofingu, phishingu i cardingu.
Dzięki tym warsztatom uczniowie nie tylko zdobyli praktyczną wiedzę, ale także nauczyli się analizować zagrożenia i podejmować świadome decyzje w sieci. To była cenna lekcja cyfrowej odpowiedzialności!

Podziękowanie
„Serdecznie dziękujemy uczniom za ogromny wkład pracy w przygotowanie warsztatów, opracowanie scenariuszy oraz montaż filmików dokumentujących ich działania. Wasza kreatywność, zaangażowanie i wysiłek sprawiły, że nasze lekcje stały się jeszcze bardziej inspirujące i wartościowe!”
Inicjatywa warsztatów spotkała się z dużym uznaniem zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli. Dzięki pozytywnym feedbackom, uczniowie z Drużyny zostali zaproszeni do przeprowadzenia podobnych zajęć dla pierwszoklasistów podczas godziny wychowawczej. To ogromne wyróżnienie i potwierdzenie wartości ich pracy. Warsztaty w klasie pierwszej przeprowadzili uczniowie w dniu 18 marca 2025 r. To dowód na to, że projekt ma realny wpływ na rozwój świadomości cyberbezpieczeństwa w całej społeczności szkolnej.
Podsumowanie
Warsztaty „Cyberbezpieczne Finanse” były dynamiczne, angażujące i dostarczyły uczniom praktycznej wiedzy o cyberbezpieczeństwie. Dzięki metodzie odwróconej lekcji oraz interaktywnym formom pracy, uczestnicy mieli okazję nie tylko zdobyć wiedzę teoretyczną, ale także przełożyć ją na realne sytuacje. Wyniki quizu „Cyberbezpieczeństwo finansowe – jak chronić swoje dane i pieniądze w sieci?” – pokazały, że uczniowie wynieśli z zajęć cenne umiejętności, choć niektóre zagadnienia wymagają dalszego pogłębienia. Po zakończonych warsztatach , któe były poprzedzone 2 godzinną lekcją „Nazywamy oszustwa finansowe po imienu”, uczniowie na zadanie domowe otrzymali do rozwiązania test samosprawdzający on-line „Cyberbezpieczne Finanse”.

#CyberBezpieczneFinanse #ZłoteSzkołyNBP #EdukacjaZPrzyszłością