Kraków artystyczny, naukowy i turystyczny

Chwila wytchnienia w Muzeum Narodowym w Sukiennicach i duch nauki na Uniwersytecie Jagiellońskim

W listopadzie uczniowie klas pierwszych (technik ekonomista i technik hotelarstwa) z  paniami nauczycielkami: Martą Tybor,  Elżbietą Głuch i Marią Mendelą, postanowili zwiedzić zakątki magicznego Krakowa i utwierdzić się  w przekonaniu, że to nie tylko Galeria Krakowska z pasażem sklepów, ale też cudowne miejsca, które warto zobaczyć.

Nasza krakowska wyprawa zaczęła się od Placu Matejki, gdzie pani Tybor wprowadziła nas w historię powstania pomnika konnego króla Władysława II Jagiełły, Akademii Sztuk Pięknych, Barbakanu i Bramy Floriańskiej (podobno nie mogą przez nią przechodzić studenci pierwszego roku, by nie zapeszyć pierwszej sesji-  zapamiętamy!!!). Mijając Jamę Michalika, dotarliśmy do Muzeum Narodowego w Sukiennicach, gdzie mieści się jedna z największych w Polsce wystaw XIX-wiecznego polskiego malarstwa i rzeźby, prezentującą dzieła wybitnych polskich twórców.

Z tarasu widokowego na Sukiennicach obejrzeliśmy krakowski rynek z nieco innej perspektywy. Upajaliśmy się widokiem Wieży Mariackiej, słuchając hejnału i spoglądając na pomnik naszego wieszcza Adama Mickiewicza.  A tak na marginesie –  podobno maturzyści przed maturą skaczą na jednej nodze wokół pomnika i ile okrążeń wyskaczą, na taką ocenę zdadzą maturę. Obiecaliśmy sobie przyjechać przed maturą i to sprawdzić.

Po prawie dwugodzinnym obcowaniu ze sztuką udaliśmy się do Collgium Maius   by przesiąknąć duchem nauki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obejrzeliśmy zabytkowe wnętrza, takie jak libraria (biblioteka), stuba communis (dawna jadalnia), skarbiec UJ, gdzie przechowywane są najcenniejsze pamiątki uniwersyteckie, pokoje profesorskie, mieszkanie Jana Kantego oraz aulę, zawierająca cenny zbiór malarstwa. Przez stulecia była miejscem wygłaszania wykładów z teologii, a obecnie służy Uniwersytetowi jako sala reprezentacyjna. To tutaj odbywają się uroczystości nadania doktoratu honorowego i habilitacji. Na dziedzińcu obejrzeliśmy zegar UJ, który uruchamia pochód postaci historycznych i towarzyszący mu motyw muzyczny – fragment Gaudeamus Igitur. W Ogrodzie Profesorskim obejrzeliśmy pomoce naukowe UJ.  Nie mogliśmy również nie wstąpić na Uniwersytet Jagielloński przekraczając progi wraz ze śpieszącymi się na zajęcia studentami. Na kamiennym portalu UJ znajduje się napis „Plus ratio quam vis” „Niech rozum zamiast siły rządzi” i oby to motto przyświecało nam przez całe życie.

Na zakończenie wędrówki po magicznym Krakowie wstąpiliśmy do Kościoła Mariackiego a uczennice kl. 1 technik hotelarstwa rozpoczęły zgłębianie tajników swojego zawodu od czterogwiazdkowego hotelu PURO w Krakowie.  Jest to wyjątkowy hotel wyróżniający się wysokim standardem, nietypowym designem i nowoczesnym wyposażeniem. Każdy gość dysponuje w pokoju tabletem, dzięki któremu komunikuje się z recepcją, zamawia usługi  room-service, reguluje oświetlenia i klimatyzację czy przełącza kanały TV. Duże wrażenie zrobiła na nas bardzo luksusowo wyposażona łazienka, oddzielona od pokoju gościa szklanymi, przeźroczystymi  ścianami.  Hotel dostosowany jest dla osób niepełnosprawnych, posiada restaurację oraz salę konferencyjną i mimo, iż   działa dopiero od trzech lat, notuje w każdym miesiącu wysoką frekwencję.